Jaap van der Meer en Lars van der Heijden hebben de afgelopen maanden een mkb-onderneming begeleid bij de herstructurering van haar schulden. De onderneming, met een omzet van € 1.600.000 in 2023 en 6 werknemers, houdt zich bezig met e-commerce van consumentenartikelen. Om verschillende redenen was het bedrijf te zwaar belast met schulden en daardoor in de problemen geraakt. Een van de redenen was een financiering met te zware rente- en aflossingsverplichtingen.

Samen met Wim Mandigers van Grevenbroeck Corporate Finance hebben Jaap en Lars deze onderneming begeleid bij het aanbieden van een (WHOA-)akkoord aan haar schuldeisers. Door Wim Mandigers is een herstructureringsrapport opgesteld waaruit blijkt dat de onderneming levensvatbaar is en dat het aanbod voor de schuldeisers leidt tot een beter resultaat dan een eventueel faillissement. Dit rapport is daarna in concept aan de zogeheten ‘in the money crediteur’ toegestuurd. Vervolgens hebben, om kosten te beperken, eerst met de in the money crediteur gesprekken plaatsgevonden. Centraal tijdens deze gesprekken stond de vraag óf, en zo ja op welke wijze, zij bereid zou zijn om mee te werken aan het schuldeisersakkoord.

Het is verstandig om eerst te spreken met de in the money crediteur. Dit omdat op grond van artikel 383 lid 1 Fw de in the money schuldeiser van wie de rechten door een akkoord worden gewijzigd, in dient te stemmen met het akkoord om bij een weigerachtige crediteur dit akkoord ter homologatie aan de rechter voor te kunnen leggen. Als deze schuldeiser zich niet kan vinden in het akkoordvoorstel, dient de onderneming zich af te vragen of een minnelijk akkoord of WHOA-akkoord überhaupt tot de mogelijkheden behoort, of dat er andere maatregelen moeten worden getroffen. In onderhavige casus ging de in the money crediteur na en aantal gesprekken uiteindelijk akkoord met het aangeboden akkoord, waardoor vervolgstappen konden worden genomen.

Nadat de in the money crediteur akkoord ging met het aangeboden akkoord, zijn gesprekken gevoerd met de overige crediteuren die in het akkoord zijn betrokken. Zij hebben eveneens het herstructureringsrapport ontvangen. De directeur van het bedrijf is actief betrokken geweest bij het voeren van de gesprekken. Zij kende de crediteuren goed en wist de juiste snaar te raken.

Goed om te vermelden is dat enkele crediteuren voorafgaand aan het aangeboden akkoord zijn aangemerkt als dwangcrediteur en derhalve buiten het akkoord zijn gelaten. De bij het akkoord betrokken schuldeisers hebben, nadat zij het herstructureringsrapport hebben kunnen lezen en daarover vragen konden stellen, de mogelijkheid gehad om te stemmen over het aangeboden akkoord.

Uiteindelijk hebben alle schuldeisers ingestemd met het aangeboden akkoord. Dit heeft ertoe geleid dat de in het akkoord betrokken schuldenlast van de onderneming van ongeveer € 320.000,00 is gesaneerd tegen eenmalige betaling van een bedrag van in totaal ongeveer € 80.000,00, te weten een gemiddeld percentage van 25%.

Dit betekent dat een WHOA-traject met alle flankerende maatregelen en daarmee gepaard gaande kosten achterwege kon blijven. Door toch tijdig (kosteloos) een startverklaring te deponeren bij de bevoegde rechtbank, werd wel rekening gehouden met de mogelijkheid dat één of meerdere schuldeisers niet akkoord zou gaan met het voorstel of, ondanks de goede bedoelingen van de mkb-onderneming, een faillissementsaanvraag zou indienen. In dat geval kon alsnog een verzoek tot homologatie van het akkoord of een verzoek tot een afkoelingsperiode worden ingediend. Gelukkig voor deze onderneming waren deze maatregelen niet nodig. Al met al een prachtig resultaat waarmee wij hopen dat deze mkb-onderneming in de toekomst gezond blijft en mooie resultaten kan boeken!

De bestuurder van het e-commerce bedrijf geeft aan: “Ik heb de samenwerking met Jaap, Lars en Wim als zeer prettig ervaren. Veel van de schulden zijn in de afgelopen 2 jaar ontstaan. Dit was een zware periode omdat het bedrijf snel groeide, maar tegelijkertijd een negatieve cashflow had. Ik kon en wilde het bedrijf niet langer op deze manier voortzetten. Daarom ben ik op zoek gegaan naar verschillende oplossingen. Jaap en Lars hebben mij goed geadviseerd over de WHOA en mij in dit proces bijgestaan. Dit heeft mij doen besluiten om de samenwerking met Turnaround Advocaten aan te gaan. Als je bedrijf in zwaar weer verkeert, zijn maar weinig partijen bereid om je te helpen. Na het ondertekenen van de opdrachtbevestiging heb ik vooral veel contact gehad met Lars. Hij is altijd bereikbaar, snel en zorgvuldig. Het proces was binnen 3 maanden rond.”