Volkskrant | 5 januari 2015 | door: Erik van den Outenaar

De voormalige eigenaar van het failliete reisimperium Oad, de familie Ter Haar, wil een juridisch huzarenstuk leveren door 80 miljoen euro aan schade op de Rabobank te verhalen. Volgens de oprichters is de bank schuldig aan het in 2013 ter ziele gaan van het bijna honderd jaar oude reisconcern. Het is volgens juristen heel lastig om als oude aandeelhouder alsnog een schadeclaim toegewezen te krijgen.

Doelbewust

De familie denkt speciale argumenten te hebben om de rechtszaak toch te winnen. 'De bank heeft doelbewust aangestuurd op het faillissement en dat kunnen we bewijzen', zegt Jan Driessen, woordvoerder van de familie Ter Haar. Volgens de dagvaarding heeft de Rabobank met 'een aantoonbare verkeerde voorstelling van zaken de aandeelhouders om een kapitaalversterking van 10 miljoen euro gevraagd'. Toen het de familie niet lukte de extra vermogensstorting voor elkaar te krijgen, heeft de bank het krediet van het bedrijf stopgezet, waardoor Oad faillissement moest aanvragen.

De touroperator uit Holten, die decennialang gezinnen en tieners per bus naar de Spaanse kusten bracht, ging in september 2013 roemloos ten onder. Het familiebedrijf was te laat met de omschakeling naar internet en bleef vasthouden aan zijn dure reisbureaus om reizen aan de man te brengen. Na het faillissement startte het busbedrijf van Oad door, waardoor 200 van 1.750 medewerker hun baan behielden. De familie verloor haar aandelen.

Eenzijdig

De bank ging er ten onrechte van uit dat het bedrijf de leningen van 20 miljoen euro nodeloos gebruikte om de verliezen mee te dempen, aldus de familie. De bank keurde eerst een hervormingplan goed, om de onderneming vervolgens toch naar de afdeling bijzonder beheer (de financiële ziekenboeg) te verwijzen. 'Daardoor ging alles van kwaad tot erger', aldus de woordvoerder. De medewerkers van die afdeling zouden volgens de familie geen oog hebben gehad voor de problemen. 'Ze hadden te weinig inzicht in de reisbranche en kenden de verwerking van hun eigen producten niet', zegt Driessen.

De Rabobank wil niet concreet ingaan op de beschuldigingen, maar zegt wel dat Oad lang genoeg de tijd heeft gehad om de organisatie weer gezond te krijgen. 'De schuld wordt veel te eenzijdig bij de bank gelegd', aldus de woordvoerder. Uit de dagvaarding blijkt dat de Rabobank Oad naar de ziekenboeg stuurde omdat het bedrijf een verkeerde afboeking had gedaan in verband met de reorganisatie en daardoor een voor de bank onacceptabel verlies leed.

Lastig

De familie Ter Haar gaat het nog lastig krijgen omdat het ongebruikelijk is dat aandeelhouders hun schade kunnen verhalen op een bank. Normaal gesproken is dit een zaak tussen het concern, dat de lening neemt, en de verstrekker van de lening, zegt curator Jaap van der Meer van Turnaround Advocaten, die dergelijke zaken wel tegenkomt.'Ze moeten een flinke juridische hobbel nemen.'

Volgens Van der Meer is het de curator van het faillissement die opkomt voor de schuldeisers van het bedrijf, en niet de aandeelhouders. 'De familie moet kunnen aantonen dat de onrechtmatige daad van de bank specifiek gericht is geweest op de familie als aandeelhouder van het bedrijf, en dat is een grote opgave.' Een dergelijke claim wordt voor zover bekend praktisch nooit toegewezen.